طراحي سايت يا اپليکيشن کدام گزينه مناسب تري براي حضور در فضاي ديجيتال است؟ اين سوالي هست که بيشتري مشتريان مي پرسند. اين موضوع که کدام يک از اين دو مورد بهتر هستند يا بايد هم اپليکيشن طراحي کرد و هم سايت بستگي به هدف مشتري دارد. با توجه به هدف، زمان، هزينه و … مي توان تعيين کرد که چه گزينه اي بهتر است. ولي در حالت کلي موارد مهمي وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته مي شود.
زماني که در گوگل سرچ شود که “what is an app?” (اپليکيشن چيست؟ ) ، نتيجه اي که حاصل مي شود اين است:
“يک برنامه مستقل يا قطعه اي از نرم افزار طراحي شده براي انجام يک هدف خاص است؛ يک برنامه کاربردي، به ويژه به هدف اينکه يک کاربر آن را دستگاه تلفن همراه خود دانلود کرده است. ” . همانطور که مشخص است عبارت کليدي در اين تعريف “هدف خاص” است. البته درباره طراحي سايت هم مي توان اين عبارت را به کار برد، اما به طور کلي يک وب سايت براي انجام اهداف مختلفي طراحي مي شود. منظور از هدف خاص در طراحي اپليکيشن ، هدفي است که با طراحي وب سايت نتوان به آن دست يافت.
1-طراحي اپليکيشن براي يک برند شناخته شده باشد.
براي مثال شرکت پپسي را در نظر بگيريد. آنها اپليکيشني با نام پپسي پد دارند که به کاربران اجازه مي دهد تا هنگام خريد محصولات پپسي “به پاداش هاي منحصر به فرد” دسترسي داشته باشند. دو مورد قابل توجه در اين برنامه: اين برنامه هدف خاصي را دنبال مي کند. به مشترياني که خريد کرده اند پاداش مي دهد ( نسبت به شرکت وفادار بوده اند). و مورد دوم اينکه اپليکيشن نسخه موبايل وب سايت نيست. بيشترين اشتباهي که در توسعه يک اپليکيشن مي شود اين است که عمدتا فقط وب سايت در قالب برنامه تکرار مي شود. اگر مردم بخواهند در مورد پپسي ياد بگيرند، آنها وب سايت پپسي را در مرورگر گوشي همراه خود باز مي کنند و نيازي به نصب اپليکيشن نيست. پس اگر کسب و کار شما يک برند معروف نيست قبل از طراحي اپليکيشن اقدام به برند کردن کسب و کار خود کنيد با طراحي سايت.
2-محصولات و خدمات نرم افزاري است.
به عنوان نمونه اپليکيشن Snapchat را در نظر بگيريد. اين اپليکيشن وظيفه ارسال و دريافت عکس و ويديو را دارد. . طراحي اپليکيشن يک پلتفرم ايده آل براي Snapchat است، زيرا اين برنامهبه معناي واقعي کلمه کل کسب و کار شما است. و استفاده از آن در يک تلفن همراه منطقي است زيرا از ويژگي هاي اصلي تلفن؛ يک دوربين با قابليت هاي ويدئويي، به همراه دسترسي سريع و آسان ؛ استفاده مي کند. هدف از اين اپليکيشن يک کسب و کار است. سايت Snapchat فقط به منظور دانلود اپليکيشن هست.
نمودار بالا نشان مي دهد که تعداد افراد کمي به دنبال اپليکيشن هاي جديد هستند، بلکه آنها فقط زماني که به موضوع خاصي نياز پيدا مي کنند تصميم به نصب اپليکيشن مي کنند. طبق گفته کوارتز، “تنها حدود يک سوم از کاربران گوشي هاي هوشمند بطور متوسط يک اپليکيشن در هر ماه دانلود مي کنند.”
و حتي اگر مردم اپليکيشن را دانلود مي کند، بسيار بعيد است که آنها از آن استفاده کنند. ميانگين ميزان حفظ براي يک برنامه iOS سي روز پس از دانلود 3?2? است. اين بدان معني است که تنها 3?2? از افرادي که برنامه شما را دانلود کرده اند، فقط 30 روز بعد از نصب آن، اپليکيشن را از گوشي خود حذف نمي کنند.
بسياري از افراد اپليکيشن هاي موفقي مثل snapchat را نگاه مي کنند و مي خواهند چنين اپليکيشين داشته باشند. همانطور که مشخص در اين اپلکيشن ها ايده خيلي خوب آنها نقش بسياري در موفقيت آنها داشته است.
اپليکيشن هايي که بيشتر مردم از آنها استفاده مي کنند:
اکثر کاربران گوشي هاي هوشمند تنها از 6 تا 10 برنامه در هفته استفاده مي کنند. از نظر آماري، شما احتمالا يکي از آنها نيستيد.
مي توان گفت به طور متوسط هزينه ساخت يک اپليکيشن با کيفيت بالا هزينه زيادي در برخواهد داشت. حال تصميم با مشتري است که آيا حاضر است هزينه هنگفتي براي يک اپليکيشني که تعداد افراد کمي آن را دانلود مي کنند بپردازد يا خير؟ بايد يادآور شد که زماني يک طراحي اپليکيشن بر طراحي سايت برتري دارد که بر مبناي يک هدف قوي و يک عملکرد کليدي باشد.
افراد در مرورگرهاي تلفن همراه خود به دنبال کسب و کار هستند، نه فروشگاه هاي App. هر گز اين اتفاق نمي افتد که کابران در فروشگاه هاي اپليکيشن مثل بازار، اپ استور و … به دنبال نزديک ترين آرايشگاه نزديک خود بگردند. اگر شما در اين فروشگاه ها عبارت آرايشگاه را سرچ کنيد، مي بينيد که تعداد زيادي بازي آرايشگري نشان مي دهد. فروشگاه App به سادگي يک موتور جستجو براي ارائه دهندگان خدمات نيست. افرادي که به دنبال برنامه هاي جديد هستند، به فروشگاه App مي روند. افرادي که به دنبال يک آرايشگر جديد هستند با Google م خواهند کرد.
يکي ديگر از امتيازات وب سايت، سئو و بهينه سازي است. با انجام اصول سئو بر روي سايت، مي توانيد مخاطب جديد پيدا کنيد
طراحي هاي جديد و بروز رساني ها بدون نياز به نصب هم از ديگر امکانات طراحي وب سايت است.
يک اپليکيشن خوب براي يک هدف خاص، قابليت هاي کليدي و مهمي را ارائه مي دهد و معمولا به نام تجاري شناخته شده متصل مي شود.
اصول سئو را ياد بگيريد.
طراحي وب واکنش گرا تنها راهي است که مشتريان خود را با يک تجربه کاربري با کيفيت بالا در تمام دستگاه ها ارائه مي دهد و در جستجوها، بسيار موثرتر از برنامه ها است.
درباره این سایت